יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

לימודי איור בישראל 2015

קטע מאיור של סיון ברון ואביאל בסיל לסרטון הדרכה לסטודנטים חדשים בשנקר



  
אז מה לומדים הסטודנטים לאיור? פרויקט מיוחד של "בלוג איור" - תמונת מצב של לימודי איור בבתי הספר לעיצוב
    
הסמסטר בעיצומו, וזה זמן מצוין להתעניין ולברר מה נעשה השנה בלימודי האיור. כמו תמיד, כבר אפשר לראות ברחבי הפייסבוק, האינסטגרם והפליקר תוצרי סטודנטים מהקורסים השונים, אבל הפעם החלטתי ללכת צעד אחד אחורה, ולהציץ בתוכניות הלימודים שלהם, וגם דיברתי עם ראשי המסלולים לאיור על שינויים וחידושים.
     
הרעיון היה לשלוף מתוך רשימות הקורסים של המחלקות לתקשורת חזותית קורסים איוריים וקורסים בהקשר-איורי, ולהציג אותם במרוכז - וזה אכן מה שעשיתי, בפורמט מעט שונה בכל בית ספר, ולצד הסבר של ראש המסלול או ראש המחלקה.
- יתכן וישנם קורסים רלבנטיים נוספים שאינם מופיעים. התוכנית המלאה והמחייבת מופיעה באתרי המחלקות לתקש"ח או במזכירות המחלקה
     
ניתן לקרוא ברצף או ללחוץ על אחד הקישורים:  בצלאל  |  שנקר  |  מנשר לאמנות  |  ויצו חיפה  |  בתי ספר נוספים
  




    

בסעיף זה:
- שנה א' - חובה
- שנה ב' - חובה
- שנה ג' (לא כולל קורסי בחירה)
- שנה ד' (לא כולל קורסי בחירה)
- קורסי בחירה עם דגש איורי - שנים ג', ד'
- קורסים רב-מחלקתיים
- קורסי המחלקה להיסטוריה ותיאוריה
- הסבר על מבנה לימודי איור בבצלאל / מרב סלומון   (קישור ישיר)
      
      
בצלאל - שנה א' - חובה

     
●  מבוא לפיתוח צורה 
סמסטר א' 
 אתגר שרון, טריינין עמית, לוית רוני,  סמסטר א'
 2.0
    
בקורס מבוא לפיתוח צורה יבחנו מושגים חזותיים ראשוניים כנקודה, קו, כתם, נפח, פוזיטיב ונגטיב, קומפוזיציה כמבנה וקומפוזיציה ככלי ביטוי וכלי להעברת מסר. הקורס יקנה עוד מושגים וכלים בצבע, יעסוק בשאלות של פורמט, קנה מידה, הרמוניה וקונטרסט.
   
   
●  יסודות הרישום א' 
סמסטר א' + סמסטר ב'
 אסאו אריאל, גילינסקי יואל, ינאי מארק, ססובר פלד רבקה, פרבר אלדר
 2.0
  
קורס שנתי שמטרתו יצירת בסיס לרישום אקדמי תוך הקניית מיומנויות יסוד כגון: התבוננות, פיתוח חוש לפרופורציות, קומפוזיציה, ניצול נכון של הכלי (עפרון, נייר). תרגול רישום טבע-דומם, רישום נוף ורישום מודל.
   
    
●  המחשה 
סמסטר א' + סמסטר ב'
 אנגלמאיר זאב, אשר ג'ודית, סלומון מרב, סליקטר גלעד, בן-נחום דברת, טריינין עמית
 2.0
   
קורס שנתי להכרת טכניקות איוריות וגרפיות, בשחור-לבן ובצבע, המשמשות כלי ביטוי בתקשורת החזותית. הקורס יקנה כלים מגוונים לתיאור צורני, להמחשת רעיון ולפיתוח והעשרת השפה החזותית. בקורס יושם דגש על הקניית המיומנויות הטכניות בצד אופני השימוש בהן. החשיפה לשפות החזותיות השונות תיעשה במסגרת של תרגילים מעשיים, ניתוח האמצעים הגרפיים ודיון ביקורתי.
   
    
בצלאל - שנה ב' - חובה
     
     
●  רישום
סמסטר א' + סמסטר ב'
 אסאו אריאל, אתגר שרון, שמיר אלי, פרבר אלדר 
 2.0
  
קורס שנתי - המשך ללימודי היסוד. פיתוח והעמקת מיומנויות הרישום. הרחבת ההשכלה תוך התנסות בטכניקות וכלים נוספים על העיפרון והגרפיט. רישום אור, צל ונפח, סקיצות ורישומי תנועה מהירים, רישום מודל ורישום בטבע.
    
   
●  שפת האיור
סמסטר א' + סמסטר ב'
 אנגלמאיר זאב, סלומון מרב, פולונסקי דוד,  קישקה מישל, ברגמן אורית, מודן רותו, קישקה מישל   
 1.0
   
קורס להקניית יסודות האיור. בסמסטר הראשון תתורגל עבודה במגוון כלים וטכניקות כבסיס לאפיון צורני של תוכן. בסמסטר השני תילמד מסגרת עבודה איורית כאמצעי להעברת מסרים בנפרד ו/או בצמוד לתוכן כתוב, מתן פירוש נוסף ואחר לטקסט באמצעות איור.
   
   
בצלאל - שנה ג'   (קורסי הבחירה בסעיף נפרד בהמשך)
    
   
●  איור וטקסט - איור ככלי פרשני 
חובה להתמחות באיור שנה ג'
 סלומון מרב,  סמסטר ב', יום ב', 10:00-13:00
 3.0
    
הקורס יעסוק במערכות הקשרים האפשריות בין איור לטקסט ויתמקד ביכולתה של האמירה החזותית לנקוט עמדה ולנהל דיאלוג פורה עם הטקסט. איך מאייר קורא טקסט? במהלך הקורס יינתנו כלים לקרוא, לנתח, ולאייר טקסטים שונים (כגון: טקסט אינפורמטיבי / עיתונאי / ספרותי / אחר), תוך מתן פרשנות אישית ושימוש באופני ביטוי טכניים וסגנוניים מגוונים, המושפעים מההבדלים בין סוגי הטקסט, קהל היעד והפורמט הנתון. דרישות הקורס: עבודה בכיתה, קריאת טקסטים נדרשים, הצגת סקיצות, הגשת הפרויקטים במועד ובהיקף הנדרש, הגשת כל הפרויקטים במקובץ בסיום הקורס.
- תערוכת איורים מהשנה שעברה באתר "הפנקס" - איור לטקסטים של יואל כהן:  חלק ראשון  . חלק שני   
- בלוגים שנוצרו במסגרת הקורס בשנה שעברה:  מצגת ב"בלוג איור"
   
   
●  סיגנון ושפה חזותית
חובה להתמחות באיור שנה ג'
 טריינין עמית,  סמסטר א', יום ה', 10:00-13:00
 3.0
   
  
●  מבוא לעיצוב בתנועה, היכרות
סטודיו מרכזי שנה ג'
 לרנר אריק,  סמסטר א', יום ג', 10:00-17:00
 5.0
  
עולם המדיה המשודרת (טלוויזיה, וידאו ברשת וחללי תצוגה) מציב למעצב הגרפי אתגרים חדשים ודרכים אפקטיביות במיוחד להעברת מסר. הקורס מציע היכרות עם האפשרויות והסגנונות הרבים בעולם התנועה, הרחבת מאגר הכלים הטכניים הדרושים ליצירה עדכנית וחדשנית והזדמנות למציאת קול יחודי. סטודיו מאתגר במיוחד למעצבים ומאיירים שמוכנים לכבוש את ציר הזמן. 

   
●  איור ועיצוב
סטודיו מרכזי שנה ג'
 ברגמן אורית,  סמסטר א', יום ג', 10:00-17:00
 5.0

טיפוגרפיה מאוירת ואיור טיפוגרפי. הקורס יתמקד בטשטוש ההפרדה בין איור, עיצוב, וטיפוגרפיה על ידי משחק בין שלושת הדיסציפלינות, במטרה לאפשר לסטודנט ליצור שפה אישית שלמה. דוגמאות לתרגילים: אותיות פותחות בסגנונות שונים, פוסטרים טיפוגרפיים, ואריזות מאוירות. השיעור יתקיים במתכונת סדנא הכוללת עבודה בכיתה והרצאות אורח. בכיתה נחקור שיטות עתיקות להדפסת אותיות, נלמד קליגרפיה ונשלב אותה בסגנון האיורי של כל סטודנט, ניצור יומן השראה טיפוגרפי המכיל צילומים, רישומים וגזרות של אלמנטים טיפוגרפיים ועוד. בחלק מהתרגילים יוכלו הסטודנטים לבחור לעבוד בזוגות כדי לאפשר שילוב ושיתוף פעולה בין מאיירים וטיפוגרפים.
    
   
●  פנזינים‎‎      | קורס חדש
סטודיו מרכזי שנה ג'
 קציר ענת,  סמסטר ב', יום ה', 10:00-17:00
 5.0
   
בתקופה בה העיתונות המודפסת נאלצת להמציא את עצמה מחדש, מעניין לבדוק כיצד משפיעים על כך לא רק השינויים הטכנולוגיים אלא גם השינויים באורח חיינו. פעילויות שקיימנו בעבר במרחב הפרטי שלנו מתקיימות עכשיו במרחב האורבני שמאפשר נקודות מפגש בין האישי לציבורי; הרשתות החברתיות הפכו את כולנו לא רק לצרכני תוכן אלא גם ליצרני תוכן. על רקע קריסתה של המו"לות הישנה מתפתח עולם חדש, מרתק ותוסס של עיתוני רחוב עם תוכן אישי. כמו במרחב הוירטואלי גם במרחב האורבני - כל מי שיש לו מה לומר יכול לעשות זאת. בלי תקציב,
בלי מערכת עיתונאית מסורבלת, בלי עורכים וצנזורים - המרחב האורבני הפך לזירה תקשורתית אלטרנטיבית מרתקת. בין אם אלו רחובותיה של ניו יורק, אוסלו או תל אביב את הפורמטים הרלוונטיים והמעניינים ביותר ניתן למצוא היום ברחובות העיר.
מהו פנזין? פנזין - באנגלית Fanzine (שילוב בין Fan, מעריץ, Zine וקיצור של מגזין) הוא מגזין בהוצאה עצמית העוסק בתחום ספציפי, לעיתים איזוטרי, שאינו מכוסה במסגרת העיתונות הממוסדת. פנזינים ממומנים על ידי גופים ציבוריים או מסחריים, והמוציאים לאור, העורכים והכותבים בדרך כלל אינם מקבלים כסף על טרחתם . פנזינים רבים מודפסים במדפסות ביתיות ובאמצעים דלים. חשוב לזכור שלא אמצעי הייצור הם שמגדירים את הפנזין אלה תוכנו והעובדה שהוא בהוצאה עצמית ושלא למטרות רווח . המושג נטבע על ידי Russ Chauvenet במגזין מדע בדיוני בשנת 1940 והפך לפופולרי בקרב מעריצי הז'אנר. בהמשך התרחב השימוש במושג. על רקע התופעות המתפתחות במרחב הוירטואלי, מעניין לבחון מה יכולה להיות דמותו של הפנזין, המוכר לנו כפורמט פיזי, לא רק במדיה המודפסת אלא גם כפורמט דיגיטלי. פלטפורמת הטאבלט המאפשרת ניידות, ממשק אינטואיטיבי וידידותי, והצגת תוכן תלוי–מקום (Location Based Content) – יכולה להיות זירה מעניינת לדיון ולדיאלוג עם המדיה המודפסת. בקורס זה נבחן מחדש את המוסכמות הקיימות בהעברת אינפורמציה וניצור מודלים חדשים להפצה במ
רחב האורבני. מטרת הקורס להטיל ספק בכל אותן מוסכמות הקיימות בעולם העיתונות והתקשורת הכתובה, מצד אחד; ומצד שני, לחקור את המפגש הלא מובן מאליו שבין התוכן האישי לבין המרחב הציבורי. במהלך הקורס יהיה עליכם ליצור פנזין בתחום המעניין אתכם במיוחד (תוכן מקורי או נאסף ממקורות שונים) ולהפיקו באמצעים שתבחרו.
     
  
●  עיצוב סביבות משחקיות
סטודיו מרכזי שנה ג'
 משה אורן,  סמסטר ב', יום ה', 10:00-17:00
 5.0
    
קורס בעל אופי מעבדתי העוסק בתהליכי יצירה, אפיון ופיתוח של סביבות משחקיות וחווייתיות. הקורס מזמין לפתח, תוך תהליך של חיפוש וגילוי משותף, עולמות עיצוביים ואיוריים, מעין מיני יקומים אינטראקטיביים, עולמות קטנים שבהם יכולים המשתמשים להיטמע ולשהות למשך זמן. זאת לצורך יצירת חוויה ייחודית ומשמעותית, היכרות עם תחום חדש, למידה ומשחק תוך כדי הזמנה לשינוי חיובי בדפוסי חשיבה והנעה לפעולה. המרחבים שניצור יאפשרו פתרון חווייתי ומשחקי לצרכים מדויקים, תוך גיבוש של סט ערכים מוגדר, בתחומים שונים כגון- למידה (לקהלים בגילאים שונים), יצירה, משחקיות, מעורבות חברתית-אקולוגית, שינוי דעת קהל ועוד. כך נשלב בין הליך חיפוש יצירתי ומקורי, המאפשר ניסוי וטעייה, לבין מתן פתרון לצורך מדויק ומוגדר בבריף, אשר יכול להוביל לשינוי מדיד בקהל היעד. במסגרת העבודה בקורס ניצור 1-2 פרויקטים קטנים ופרויקט מרכזי תוך שימת דגש על מתודולוגיות עיצוב ופיתוח של סביבות אינטראקטיביות ומשחקיות, המבוססות על פרוטוטייפינג, תהליכי המצאה וחדשנות, בריינסטורם ועבודה בצוותים מולטי-דיסיפלינאריים (אין צורך ברקע טכנולוגי או תיכנותי).כמו כן נחשף לפרויקטים משחקיים, חווייתיים ולימודיים בהם נוצרו עולמות מאופיינים וייחודיים ונתוודע לתפיסות רלוונטיות לתחום כגון- UX Storytelling, Gamification, UX Sketching, עולמות וירטואליים ועוד.
    
     
●  איור במרחב הדיגיטלי‎‎      מרצה חדש במחלקה. מתכונת חדשה לקורס
סטודיו מרכזי שנה ג'
 ברייאר אלון,  סמסטר ב', יום ה', 10:00-17:00
 5.0
    
הסטודיו יעסוק בחיבור של שפה חזותית ותוכן עם פורמטים אנימטיביים שונים במרחבי העולם הדיגיטלי.העבודה בסטודיו תתמקד בפיתוח של פרויקטים אישיים של הסטודנטים, בהעמקת ההיכרות של כל סטודנט ביכולות הביטוי שלו, תחומיי העניין שלו, חוזקותיו, וזיהויי של הפורמט הנכון עבור כל אלה. לפיכך נתמקד באיור על ציר הזמן, בהנעת הדימוי ובבדיקה של אפשרויות ההנפשה העומדות לרשותנו. לא נדרש ידע מוקדם בתוכנות. 
בלוג עם עבודות סטודנטים נבחרות - גיפים מאירוע "זה זז" 
    
   
●  ‎‎הָאַחֲרוֹן שֶׁיּוֹצֵא, שֶׁיְכַבֶּה אֶת הָאוֹר‎‎      | קורס חדש
סטודיו מרכזי שנה ג'
מרצה: הלוי להב, מועד: סמסטר א', יום ג', 10:00-17:00
נקודות זכות: 5.0   
    
צפוף פה. צפוף וחם. צפוף וחם בקיץ, צפוף וחם בחורף. ככה זה במרחב הטעון שלנו. לפעמים טעון ודרוך ונצור. מעת לעת, משחרר צרור. זו התרבות שלנו. זו התרבות, אלה הפוליטיקה והחברה. זו ישראל. איך אנחנו, המעצבים, אמורים להתמודד עם המרחב הזה שלנו? מה אנו מנסים ליצור כאן? איזו תפיסה אסתטית? איזה הווה? איזה עתיד? מה עושים המעצבת, המאייר,  ציירי הקומיקס, האנימטורים, הכותבים, עם העולם הזה שסביבנו? כיצד אנו מגיבים, מתי אנחנו מתערבים? והאם יש, או יכולה להיות, משמעות למה שאנחנו עושים? הקורס מבקש לבחון את מקומנו במרקם החברתי/תרבותי/פוליטי המקומי בו אנו חיים, את יחסי הגומלין בינינו לבין החברה הסובבת אותנו, זו שאנו ניזונים ממנה, הן יצירתית והן כלכלית, זו שאנו אמורים לקדם, בזמן שאנחנו דואגים לקדם את עצמנו. במהלך הסמסטר ננסה לבדוק במקביל, הן סיטואציות ״עיתונאיות״ טכניות, כגון כיצד אנו מספקים תוצרת תלוית-אקטואליה, תחת תכתיב של לוח זמנים בלתי גמיש (כמו קריקטורה או 500 מילים מידי יום שישי), והן עבודות שאורך העשייה שלהן, כמו גם אורך החיים שלהן אחר כך, ארוכים הרבה יותר. מחד, ננסה ללמוד מה עושים עם החרדה של ״ומה אם לא יהיה לי רעיון לשבוע הבא?״, ננסה לראות איך תופסים את המוזה בפינה חשוכה, ומאידך, ננסה לראות מה עושים עם העברית הזו שלנו, הרי כולנו מעדיפים לעשות טיפוגרפיה באנגלית. הקורס מיועד למאיירים, לקריקטוריסטים, למעצבים, לאנשי מולטימדיה וברודקאסט. יחד ננסה לפתח את היכולות האישיות של כל אחת ואחד מאתנו לכיוון אליהם אתם מושכים, תוך התאמתם להצבת דרישות מהעולם הסובב אותנו. ולעולם תמיד יש דרישות. נעבוד מהר והרבה. אם תהיו טובים, יהיו ניצוצות. יהיה פרודוקטיבי, יהיה דינאמי, יהיה אלים. הכל מותר, חוץ מסכינים יפניות. נשתדל לצחוק. לבכות כל אחד יכול לבד בבית.
עמוד הפייסבוק של הקורס
        
     
בצלאל - שנה ד'   (קורסי הבחירה בסעיף נפרד בהמשך)
    
  
●  ויז'ואל סטוריטלינג
חובה ד'
מרצה: פולונסקי דוד, מועד: סמסטר א', יום ה', 10:00-13:00
נקודות זכות: 3.0    
    
מרגע הופעתה של יצירה תרבותית המיועדת במיוחד לילדים עמד האיור במרכזה. כעת תחום האיור לילדים נפתח לאפשרויות ואתגרים חדשים ומסעירים בעיצומה של המהפכה הדיגיטליות. בקורס נתמקד במאפיינים שמייחדים איור ועיצוב אינטראקטיבי, לצד שכלול יכולות של איור ומלאכת הסיפור החזותי בכלל, ונגע בצדדים תאורטיים ובגישות לפסיכולוגיה, גיימינג וחוויית משתמש.
    
    
●  סמינר איור מתקדם
סטודיו מרכזי שנה ד'
מרצה: בן-נחום דברת, מועד: סמסטר א', יום ב', 10:00-17:00
נקודות זכות: 5.0  
      
סמינר מתקדם לאיור, שמטרתו לפתח נושאים ותחומי עניין אישיים - לפרויקטים מעשיים באיור, ולהוות מעין מודל לעבודה על פרויקט הגמר. כל סטודנט יוכל לעבוד על פרויקט אחד או יותר, בהתאם לבחירתו, לאורך כל הסמסטר, ולהתנסות בתהליך עבודה מבוקר: בחירת הנושא לפרויקט, ניסוח בריף, קביעת יעדי עבודה, מחקר, איסוף חומרים, ביצוע והגשה. בצד המשך עבודה על גיבוש סגנון ושפה אישית, יאפשר הקורס מרחב של לימוד, התנסות ועבודה אישית, בהתאם לצרכיו של כל סטודנט, תוך בחינה והתייחסות לכלל עבודתו עד כה. הסמינר יכלול עבודה בכיתה, הרצאות והעשרה בתחומים שונים, מפגשים אישיים עם כל סטודנט, כמו גם מפגשים ודיונים משותפים לכלל המשתתפים בקורס. 
    
  
●  אימאג׳מייקינג
סטודיו מרכזי שנה ד'
מרצה: שגיא גיא, מועד: סמסטר א', יום ב', 10:00-17:00
נקודות זכות: 5.0  
   
בליבה של התקשורת החזותית מצוי הדימוי. בקורס נעסוק ביצירתו והטענתו של הדימוי לידי גוף נושא תוכן, והפעלתו בהקשרו הרחב - בתוך סביבה עיצובית. הקורס מיועד למעצבים ומאיירים, יוצרי ברודקאסט ואינטראקטיב. הוא מתייחס אל הסטודנטים כמולטי-טאסקינג - אלו שמקימים את עולם הדימויים שיושב בלב הפרויקט, אלו שמייצרים מערכת גרפית תומכת ונגזרת עבורו, וגם אלו שעורכים את עולם התוכן שלו לתוך הפורמטים והמדיות השונות שמרכיבות את הפרויקט. נבדוק את התהליכים האלו כבודדים שיודעים להפעיל את כל תתי היוצרים האלו בתוכם, וגם בקבוצות עבודה קטנות שבהם כל אחד תורם את היכולת והפרספקטיבה שלו. במהלך הקורס נבחן פרויקטים נתונים וננסח את פרופיל העומק שלהם, נזקק את ההבנה הזו לרעיון חזותי ובהמשך נלמד איך ליצור מהרעיון הזה את הדימוי - את היסוד האיקוני שיתפקד כמרכז הייצוגי והתודעתי החדש של הפרויקט ושסביבו ובעזרתו נבנה את השפה חזותית. בין הפרויקטים שנייצר עבורם שפה חזותית: קיר/חלל מבואה לתערוכה, סדרת אירועי תרבות בארץ. נבדוק גם איך שפה אישית ופיתוח רעיונות ויזואלים פרטי יכול להפוך ליסוד מוביל במערכת תקשורתית רחבה.
    
    
●  איור ספרים‏
סטודיו מרכזי שנה ד'
מרצה: מודן רותו, מועד: סמסטר א', יום ב', 10:00-17:00
נקודות זכות: 5.0  
    
הסטודיו יבחן את פורמט ה-Picture Book, ספר שהאיורים בו הם יותר מעיטורים לטקסט אלא הם חלק בלתי נפרד מהסיפור, משלימים ומרחיבים אותו. הדגש יהיה על ספרי ילדים, שמהווים חלק ארי של התחום, אך גם ספרי נוער, ספרי קומיקס מסוימים, או ספרים מאוירים למבוגרים שייכים לתחום עיסוקנו. הגישה לאיור הטקסט תהיה רחבה וגמישה אך בשאיפה ליצור ספרים שיש להם פוטנציאל והצדקה- ספרותית ואמנותית - להתקיים ב"עולם האמיתי". הדגש יהיה על פרשנות לטקסט, דמות וחלל, קצב, תקשורתיות מול מתיחת גבולות, התייחסות לקהל יעד והספר כאובייקט שלם. הסטודנטים יבחרו את הטקסט ואופי הספר עליהם יעבדו, במטרה ליצור ספר שלם עד סוף הסמסטר. במקרים מיוחדים ניתן יהיה לעבוד על טקסטים מקוריים. הקורס ילווה בניתוח ספרים קיימים, בהרצאות וסרטים על ההיסטוריה של הספר המאויר ועל מאיירים קלאסיים ועכשויים.
   
     
●  הנחייה לפרויקט גמר - יעוץ אישי
מרצה: מודן רותו, מועד: סמסטר ב', יום ד', 14:00-17:00 
מרצה: נדב נעם, מועד: סמסטר ב', יום ד', 10:00-13:00 והנחייה של מרצים נוספים שלא מתחום האיור. 
נקודות זכות: 2.0
     
  
בצלאל  -  קורסי בחירה עם דגש איורי  -  שנים ג', ד'
    
לרשימת הקורסים המלאה של המחלקה לתקש"ח באתר בצלאל: http://www.bezalel.ac.il/academics/bachelor_degree/viscom/courses
  
       
●  גלוי ונסתר, מסע 
מרצה: אשר ג'ודית, מועד: סמסטר א', יום ד', 10:00-13:00
נקודות זכות: 2.0 
   
דברים שרואים מכאן לא רואים משם. קורס העוסק בפיתוח נרטיבים אישיים מבוססי זמן ומקום. נתבונן במציאות מבעד לעדשות שונות תוך רפרוף בין התמונה הגדולה מהחיים לקטנה ואינטימית במטרה ליצור מערך חזותי שלם דוגמאת ספר מסע.


●  כרזות זזות
מרצה: גביש ארז, מועד: סמסטר ב', יום ד', 10:00-13:00
נקודות זכות: 2.0 
   
הכרזה מהווה מעין מיקרו-קוסמוס של תקשורת חזותית. כפורמט נפוץ ופופולרי להעברת מסר, עיצוב כרזה מחייב התמודדות עם טקסט, דימוי והיחסים ביניהם, גריד, קונספט ויכולות ביטוי חזותי. בקורס נוסיף למשוואה העברת מסר על ציר הזמן, באמצעות אנימציה ווידאו, וניצור סדרת כרזות וידאו בתנועה. כרזה בתנועה מחייבת התמודדות חדשה עם ציר זמן מעגלי, עם יצירת דימויים מתפתחים ועם טיפוגרפיה וגריד גמישים ונושמים. בקורס נעסוק בעיצוב כרזות זזות החל משלב הקונספט, העברת המסר, יצירת הדימויים בקונטקסט אנימטיבי, טיפוגרפיה בתנועה, וכלה באופן ההצגה של הכרזות במרחב הציבורי.
   
   
●  קומיקס מחוץ למשבצת
מרצה: קישקה מישל, מועד: סמסטר א', יום ד', 10:00-13:00 
נקודות זכות: 2.0   
    
הקורס יעסוק בכתיבה ויצירת קומיקסים המבוססים על חוויית המפגש עם אמנים הקשורים לבצלאל, בהווה או בעבר על הסטודנטים לתעד את המפגשים (וידיאו, סטילס, סקיצות,…) על מנת לאסוף חומר רקע שישמש ליצירת הקומיקס. אופי הקומיקסים יכול לנוע מתיעוד אובייקטיבי לסיפור אישי.נערוך שלושה ביקורים מחוץ לבצלאל במהלך הסמסטר. כל ביקור יהווה נושא לסיפור קומיקס. בסוף הסמסטר כל סטודנט יגיש חוברת מודפסת ובה שלושת הסיפורים.הקורס יאפשר לכל סטודנט לפתח סגנון כתיבה אישי (סטורי-טלינג) ושפה גרפית אישית. הקורס מבוסס על עבודה בכיתה ועבודה בבית והוא ילווה בהרצאות על קומיקס.   
  
    
●  סדנת סקצ׳בוק      | קורס חדש. מרצה חדשה במחלקה 
מרצה: תגר קרן, מועד: סמסטר א', יום ה', 14:00-17:00
נקודות זכות: 2.0  
   
הקורס יעסוק בספר הסקיצות כסביבת עבודה פרטית. ספר הסקיצות מביא לידי ביטוי זרם תודעה שנשלט פחות, יחסית לזה שמלווה את האמן בעבודה המסודרת שלו. זהו מקור בלתי נדלה לרעיונות חדשים ורעננים. ספר הסקיצות מאפשר עבודה חופשית תוך התעלמות מהניסיון להרשים או לספק לקוח או חיצוני אחר. ננסה לשמור על הרוח הזאת גם בעבודה בקורס, וניצור אובייקט אמנותי שמחבר בין ספר הסקיצות האישי-היומני, לספר שאפשר לחשוף גם למבט מן החוץ. מקור החומרים שנכנסים לספר הוא עולמו הפנימי של היוצר, וכן המציאות בה הוא פועל. בקורס נבדוק את החיבורים שנוצרים בצורה אקראית, ונראה איך הפנים משפיע על החוץ ולהפך. נתרגל עבודה עם טקסט: מקולאז׳, דרך טיפוגרפיה ידנית ועד כתיבה ביד.במהלך הקורס נסתכל על ספרי סקיצות של אמנים ומעצבים, ונכיר אמנים שהיצירה האמנותית שלהם קשורה קשר הדוק ליצירה סקצ׳בוקית. הקורס יתנהל בדגש על עבודה בכיתה, במקביל לעבודה שתיעשה בבית, ויבנה מהרצאות, תרגילי כיתה קצרים ועבודה אחת ממושכת. בסוף הסמסטר כל סטודנט יגיש את ספר הסקיצות המלא, שליווה אותו לאורך הסמסטר. 

   
●  המאייר בשירות התיאטרון      | קורס חדש
מרצה: ברגמן אורית, מועד: סמסטר ב', יום ג', 10:00-13:00
נקודות זכות: 2.0  
    
הקורס יעסוק במגוון הרחב של אפשרויות פעולה של מעצבים ומאיירים בתחום התיאטרון. מעיצוב תפאורה ואביזרי במה, דרך עיצוב תלבושות, עיצוב בובות לתיאטרון בובות, או דמויות צלליות, מעטפת גרפית להצגה, תוכניה, פוסטרים, מודעות בעיתון והאינטרנט ועוד. הקורס יכלול קריאה וניתוח של מחזות, ועבודה בקבוצות קטנות של סטודנטים בעלי כישורים מגוונים. במהלך הקורס יבקרו הסטודנטים בתיאטרון, ויפגשו עם יוצרים בתחומי עיצוב במה, עיצוב תלבושות, ותיאטרון בובות\חפצים.
      
   
●   סדנת הדפס
מרצה: סגל רן, מועד: סמסטר א', יום ה', 10:00-13:00
מרצה: סגל רן, מועד: סמסטר ב', יום ב', 14:00-17:00
נקודות זכות: 2.0    
  
בקורס סמסטריאלי זה נערוך הכרות עם טכניקות ההדפס השונות :תחריט ,הדפס משי, חיתוך עץ ומונוטייפ. נתנסה בהדפסה על חומרים שונים ונלמד את עקרונות ההדפסה. כל סטודנט ייצור מס' מהדורות מוגבלות בטכניקה שיבחר. הקורס כרוך בתשלום דמי חומרים. העלות תפורסם בתחילת השנה.
  
  
●   כתב יד      | קורס חדש 2013 ‏
מרצה: סליקטר גלעד, מועד: סמסטר א', יום ה', 14:00-17:00 
נקודות זכות: 2.0  
   
קורס לבחינת היחסים בין איור ורישום. התמקדות ברישום כחלק משפת האיור - לא כאמצעי טכני, המשמש לסקיצות ולשלבי הכנה לאיור - אלא כאמצעי לביטוי אישי, הבעתי, פואטי, ככתב יד חזותי. במטרה להעשיר את כתב היד האישי, הקורס יאפשר התנסות ברישום, בדרכים שונות ובטכניקות מגוונות, תוך פיתוח מודעות ורגישות לקו, לכתם ולשפה החומרית. כמו כן, ייבחנו אופנים שונים לפרשנות חזותית הנובעת מהתבוננות (בדמויות, נוף אורבני ותצלומים), או כזו שנובעת מהתייחסות לטקסטים ספרותיים לא נראטיביים.הקורס יתנהל כסדנה מעשית בכיתה, במקביל לעבודה שתיעשה בבית, ויכלול היכרות עם אמנים ומאיירים, שהרישום מהווה מרכיב מרכזי ביצירתם. הקורס מיועד לכל מי שמעוניין לפתח קו וכתב יד אישי, כחלק משפת האיור או העיצוב שלהם.
      
   
●   אנימציה - עיצוב בין במה למסך
מרצה: קמינסקי חנן,  מועד: סמסטר א', יום ה', 14:00-17:00 
נקודות זכות: 2.0  
   
אנימציה היא היום שפת הביטוי האולטימטיבית, זו שתייצג את התרבות של המאה ה-21. היא מקשרת ומשלבת בין כל צורות הביטוי המוכרות עד כה, ובאמצעותה נוצר ממד עיצובי חדש: "עיצוב הזמן". הקשר בין אנימציה לאיור ולקולנוע מובן מאליו, אולם יש קשר עמוק גם לתחומים אמנותיים נוספים: לספרות ולשירה - בשימוש הנרחב שנעשה בסרטים בדימוי, במטפורה ובסימבוליקה. למוזיקה ולמחול - בדומה לכוראוגרפיה, האנימציה יוצרת תנועה מקורית לדמויות, ושימוש בצורה ובצבע שמאיירים את נרטיב המוזיקה על ציר של זמן. בקורס מעבר להקשרים אלה, נלמדים את עקרונות הבסיסיים של ההנפשה ושל הבימוי הקולנועי.
   
    
●   אינפוגרפיקס
מרצה: לוית רוני, מועד: סמסטר א', יום ה', 14:00-17:00 
נקודות זכות: 2.0  
   
אינפוגרפיקה, ייצוג ויזואלי של נתונים, מידע או ידע קצב המידע אליו אנחנו נחשפים הולך ומתגבר ועלינו לעמוד בו בכדי להישאר מעודכנים, תוך שאנו מקדישים לו פחות ופחות זמן. בקורס נראה כיצד באמצעות ייצוג ויזואלי ניתן לפשט את המידע ולהציגו באופן ידידותי למשתמש, ואף לרתום אותו לקונספט ומסר רצויים ומעוררי עניין. נעבור על עקרונות העברת המידע הבסיסים ונרחיב את גבולות הייצוג הקונבנציונליים. סטודנטים יתמקדו בארגון, תכנון ויצירה של ייצוג איכותי למידע, החל מרישומי נתונים סטטיסטיים - מספרים וכמויות, ועד למידע מורכב כמו סיפורים ורגשות.
    
   
●   אינפוגרפיקה LIVE
מרצה: ברקוביץ' יוסי, מועד: סמסטר א', יום ד', 10:00-13:00
נקודות זכות: 2.0  
   
לכלים המסורתיים של עולם המחשת הנתונים הויזואלים מצטרפים בעשור האחרון כלים טכנולוגים רבים העומדים בבסיסן של מערכות אינפורמציה אינטראקטיביות. המרכיב החשוב ביותר במערכות אלו הוא הדיאלוג הנוצר בין ייצוג המידע הויזואלי לבין היכולת של המשתמשים לחוות אותו. כלים כגון דפדוף, הזזה, נגיעה, גילוי והסתרה, זום אין/אאוט, סינון, הוספה והחסרה, שיתופיות, התאמה אישית, אינפורמציה לפי דרישה ואינפורמציה מקושרת הן רק חלק ממגוון עצום של אפשרויות העוזרות לנרטיב המורכב להתגלות ולהיצרב בזיכרון שלנו ביתר קלות. במסגרת הקורס נסקור מתודולוגיות, תפיסות, טכניקות והבדלי שימוש בין פורמטים קיימים. כמו כן, יובאו דוגמאות ממגוון תחומים שיעניקו לסטודנטים יכולות חשיבה אינטרדיסציפלינריות שיהוו רקע למחקר והתנסויות אקספרמנטליות.
    
     
●   אדם צעיר בעיר זרה      | קורס חדש 2013
מרצה: נדב נעם, מועד: סמסטר א', יום ה', 14:00-17:00
נקודות זכות: 2.0
   
בעולם המערבי רווחת ההנחה שכולנו בני תרבות אחת גלובלית, שיסודותיה בתרבות המערב ושפתה המשותפת היא אנגלית. הקורס מעמת הנחה זאת עם הוויה מזרח-תיכונית קשה ומסנוורת, ומזמין את הסטודנט להתעמת עם הוויה זאת וליצור עבודה סיפורית- עיצובית הנובעת ממפגש זה. במהלך הקורס ייצרו המשתתפים סידרת עבודות המבוססות על סיפור אישי ועל חווית המפגש עם העיר והווייתה התרבותית/האתנית/ הפיזית, ויעסקו ביצירת יומן אישי שתחומיו והמדיה שלו ייקבעו על-ידם. הנושאים שבהם יעסוק הקורס יכללו: גאוגרפיה פוליטית וגבולות בלתי נראים ; עיר האלוהים ; בין דימוי לממשות של יומיום ; צילה של ההיסטוריה ; ירושלים ותל-אביב. הקורס מיועד לסטודנטים מחו"ל השוהים בארץ בתכנית חילופים, ולסטודנטים ישראלים, שלרבים מהם ירושלים היא סוג של ארץ זרה. מטרת הקורס היא ליצור עבודה שבה ינקטו עמדה ויביעו התרשמות רגשית הנוגעת ונובעת מחוויית השהות בעיר המורכבת והלא-קלה הזאת. הקורס יועבר באנגלית (שבורה), עם תרגום לעברית מפעם לפעם.
      
    
●   עבודת יד      | קורס חדש
מרצה: אופנהיים דוד, מועד: סמסטר ב', יום ד', 10:00-13:00
נקודות זכות: 2.0
    
בקורס נבדוק דרכים להעברת מסר והבעת דעה תוך כדי מתן דגש על פיתוח שפה אישית, דרך שימוש בטכניקה חופשית ועבודת יד. בקורס נבחן מספר נושאים רחבים, נכיר אומנים שונים ונראה דרכים שונות להעברת מסר. המשתתפים יתנסו בתלת מימד, ובדו מימד, ויפתחו את רעיונותיהם באופנים מופשטים וישירים, חדים וגם מעורפלים דרך עבודה עם חומר בשונה מהשפה הנפוצה במחלקה.
    

בצלאל  -  רב מחלקתי  -  קורס פתוח גם לסטודנטים ממחלקות אחרות
     

●  בקו האש - מעבדה ניסיונית לקומיקס ולקריקטורה
מרצה: קישקה מישל, מועד: סמסטר ב', יום ד', 14:30-17:30
נקודות זכות: 2.0
    
שליטה ברישום דרושה כתנאי בסיסי למבקשים להירשם לקורסהקריקטורה התפתו במקביל עם לידתה של העיתונות בסוף המאה ה-XVIII, זמן רב לפני הצילום, והפכו לגורם מרכזי בפסיפס של התקשורת, מאז ועד היום. הקריקטורה שיחקה תפקיד מרכזי במהפכות ובמלחמות שזעזעו את העולם. לפעמים ככלי להעברת ביקורת ולפעמים ככלי תעמולה.היא שחקן מרכזי בכל דמוקרטיה, אך גם בכל דיקטטורה, ויודעת לספר את ההיסטוריה בגובה העיניים. קריקטורה הוא כלי ביד היוצר המאפשר לו לבטאות את השקפת עולמו. מהות הקורסהקורס "בקו האש" הינו מעבדה ניסיונית-רעיונית שבמסגרתה, לצד עשייה אינטנסיבית, ננתח את האקטואליה כפי שהיא משתקפת בערוצי התקשורת השונים בעיתונות המודפסת, ברשת ומעל גלי האתר.ננתח קריקטורות המתפרסמות בעולם, נלמד על אירועים היסטוריים שבהם היא מילאה תפקיד מפתח (משפט דרייפוס, מלחמת העולם הראשונה והשנייה, פיגועי 11 בספטמבר, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הקריקטורות של מוחמד ועוד).נדון בגבולות חופש הביטוי, צנזורה, אנטישמיות, סטריאוטיפים ופוליטיקלי-קורקט. מטרת הקורסמטרת הקורס היא לפתח אצל כל סטודנט כתב יד אישי ייחודי בגישה לוחמנית, לעומתית וביקורתית.כל עבודה תעמוד לביקורת הכיתה על מנת לחדד את השיח ולהעמיק את הדינאמיקה. נבדוק יחד דרכים להפצת העבודות של הסטודנטים הן בפרינט והן ברשת. העשרה - נכיר את עבודתם של יוצרים מובילים בעולם ובארץ- נערוך ביקור במוזיאון לקומיקס ולקריקטורה, נפגש עם האוצרת ועם מנהלת הארכיון- נקבל הדרכה בארכיון הקריקטורות של יד ושם- במידת האפשר, נבקר אמנים בסטודיו ונזמין אותם לכיתה כדי לשוחח על העשייה שלהם - אפעל להבאת מרצה אורח בשיתוף עם המכון הצרפתי- נתעדכן במה שנעשה בעולם באמצעות בלוגים ואתרים.
   
   
●  "מילים ותמונות": מבוא לאיור 
יסודות - סמסטר א' 
מרצה: סליקטר גלעד, מועד: סמסטר ב', יום ד', 14:30-17:30
נקודות זכות: 2.0
    
השפה המילולית הנה מכלול של סמלים אודיו-ויזואליים, דקדוק ותחביר המקובלים ומוסכמים על המשתמשים בהם. השפה החזותית, עשירה ככל שתהיה, שונה מאד מן המילולית. תחום האיור מחבר בין שתי שפות אלה, בוחן את ייחודן ואופני התייחסותן האחת אל השנייה. במסגרת הקורס יילמדו וירכשו מיומנויות אחדות, יעסקו בפרשנות של טקסט באמצעים חזותיים, ויינתנו הרצאות העשרה.
    
  
בצלאל - קורסי היסטוריה ותיאוריה - בהיקף של 1/3 מהתואר
    
   
דוגמא לקורס בהקשר איור:    
   
●   קלאסיקה מאוירת לילדים
מרצה: גרנות אורנה - מנהלת ספריית האיור באגף הנוער, מוזיאון ישראל, 
מועד: סמסטר א', יום א', 10:30-12:00
נקודות זכות: 1.0
   
במהלך הקורס נבחן מגוון ספרי ילדים מאוירים ונסקור את התפתחותו של הספר המאויר לילדים מן המאה ה-19 ועד ל'פיקצ'רבוק' של ימינו. מטרת הקורס היא למקד את תשומת הלב והמבט אל האיור כפרשנות חזותית לטקסט מילולי בכלל, ואל הספר המאויר לילדים כסוגה ייחודית בפרט. ההתבוננות ההיסטורית-תרבותית על הפן החזותי של הספר המאויר תיעשה תוך מתן דגש לתרומתם הייחודית של האיור והמאיירים אל התהוותן של היצירות הקלאסיות לילדים. יצירות לדוגמא: יהושע, הפרוע, פו הדוב, פיטר ראביט והקוסם מארץ עוץ. מאיירים לדוגמא: וולטר קריין, רנדולף קלדקוט, מוריס סנדק וטומי אונגרר.
אתר ספריית האיור במוזיאון ישראל
    
הסבר על מבנה לימודי איור בבצלאל
    
   
(לפי שיחה עם מרב סלומון, ראש תחום איור בבצלאל)
   
בשנים א' ו-ב' הלימודים של כל הסטודנטים במחלקה לתקשורת חזותית הם תוכנית סגורה שכולה חובה, והיא כוללת גם בסיס איורי (יסודות הרישום, המחשה, שפת האיור - ניתן דגש ליסודות מסורתיים-דידיקטיים כמו טכניקות, ציור מהתבוננות והתמקצעות בשחור לבן וצבע, אך במקביל בקורס 'שפת האיור' בשנה ב' יש כבר התנסות ממשית באיור ככלי פרשני אל מול טקסטים קצרים, התייחסות לקהלי יעד שונים, פונקציות שונות וכד' - אחרי שקיבלו את הבסיס לכך והצטיידו בכלים להמחשה וביטוי בסיסיים).
    
בשנים ג'-ד', לאחר שנתיים שהקנו להם רמה בסיסית בכל התחומים, הכיוון הוא מודולרי ומותאם לכל סטודנט (בבצלאל בוטלה שיטת המסלולים הנפרדים) - ניתן, לדוגמא, להתמחות באינטראקטיב/ברודקאסט אך לקחת קורסי בחירה באיור. יתכן גם מצב הפוך שבו סטודנט שמתמחה באיור יצבור ניסיון באינטראקטיב באמצעות קורסי בחירה מתחום זה. ההתמחות באה לביטוי ב-2 קורסי החובה בשנה ג' וקורס חובה בשנה ד', וכן בקורסי סטודיו אינטנסיביים של 6 שעות ביום (אחד בסמסטר). 
החל משנה ג' יכולים עד 25 סטודנטים (רבע מהמחלקה, בכפוף לפגישות יעוץ) לבחור התמחות באיור, שמיועדת למי שסגור על עצמו כמאייר או קומיקסאי, עם קורסי החובה 'איור וטקסט', 'סיגנון ושפה חזותית', 'ויז'ואל סטוריטלינג' (בשנה ד'), ולבחור מבין קורסי סטודיו כמו 'איור ועיצוב', 'פנזינים' או 'איור במרחב הדיגיטלי'. יש אפשרות גם לבחור סטודיו לא איורי אך רלבנטי כמו 'עיצוב סביבות משחקיות' או סטודיו תימתי כמו 'האחרון שיוצא, שיכבה את האור'.
   
קורסי הבחירה לשנים ג'-ד' מגוונים, ומתעדכנים מדי שנה, כחלק מניסיון רחב יותר לשמור על תוכנית דינמית שמחוברת לשטח. רובם בפורמט סדנאות עבודה, והם נותנים גם הזדמנות למי שמתמחה באיור לקחת קורס עיצוב ממוקד כלשהו ולפתח יכולות ספציפיות נוספות. ההיקף הוא קורס בחירה אחד בכל סמסטר.
     
בשנה ד' - בנוסף לקורס חובה אחד, לומדים סטודיו מורחב בסמסטר א' בלבד ('סמינר איור מתקדם', 'איור ספרים' או 'אימאג'מייקינג') וקורסי בחירה, וכמובן הנחייה וייעוץ אישי לפרויקט הגמר.
     
כמו כל סטודנט לתקש"ח, מי שמתמקד באיור נדרש ל-2/3 מנקודות הזכות לתואר בלימודים מעשיים במחלקה, והשליש הנותר בקורסי בחירה תיאורטיים במחלקה להיסטוריה ותיאוריה - כולל היסטוריה של התקשורת החזותית ותרבות פופולארית, והקורס "קלאסיקה מאוירת לילדים" (היסטוריה של ספרי ילדים) של אורנה גרנות - מנהלת ספריית האיור במוזיאון ישראל. בנוסף, בשנה ב' וג' בוחרים 2 קורסים רב/דו-מחלקתיים מעשיים ממחלקה אחרת, וביניהם קורס עיצוב צעצועים במחלקה לעיצוב תעשייתי, סדנת ייצור נייר במחלקה לאמנות וכו'.
     
הפירוט המלא של תוכנית הלימודים בבצלאל: http://www.bezalel.ac.il/academics/bachelor_degree/viscom/program




       
    
       
בסעיף זה:
- הכיוון העדכני של לימודי איור בשנקר
- שנה ב' - קורסי איור
- שנה ג' - קורסי איור
- שנה ד' - קורסי איור
     
   
הכיוון העדכני של לימודי איור בשנקר
     
   
הסבר מאת המאייר איתמר דאובה - ראש התכנית ללימודי איור ואנימציה בשנקר:  בשונה מ-3 תוכניות הלימודים לעיצוב (גרפי, אינטראקטיב ומסך) המתחילות בשנה ג' - תוכנית הלימודים באיור מתחילה בשנה ב', זאת לאחר שבמהלך שנה א' עוברים כל תלמידי המחלקה לתקש"ח 2 קורסי 'מבוא לאיור' (סמסטר א' ו-ב'), שני קורסי רישום (סמסטר א' ו-ב') וקורס 'מבוא לאנימציה' (סמסטר ב').
     
נכון לרגע זה, לימודי האנימציה של המחלקה עדיין "מעורסלים" בתוך תוכנית הלימודים באיור, כך שתלמיד המעוניין להתנסות בקורסי אנימציה במשך 4 שנות לימודיו, עושה זאת במסגרת התוכנית לאיור.
- תלמידי איור שאינם מעוניינים ללמוד אנימציה מעבר לקורסי החובה, יכולים להמיר את קורסי האנימציה שבמערכת – בקורסים חלופיים מתוכניות לימוד אחרות. 
     
ההבדל המהותי בין המבנה המקורי/הישן של התוכנית למבנה הנוכחי (שינוי המתרחש על פני 3 השנים האחרונות), טמון בעיקר בהוספת קורסים שאינם קורסי איור למערכת. בין אם מדובר בקורסי טיפוגרפיה/עיצוב, אינטראקטיב (וכמובן אנימציה) ובין אם מדובר בקורסי לווין ומעבדה כלל-מחלקתיים -  כלומר, קורסים קוסמופוליטיים שאינם שייכים לתוכנית לימודים מסוימת ופתוחים לכל התלמידים - גם לתלמידי התוכנית לאיור.
     
רוב קורסי ה"הארד-קור" באיור קיימים כמעט ללא שינוי מראשית דרכה של התוכנית שייסד הפרופ' ירמי פינקוס.
      
הסבר נוסף על לימודי תקשורת חזותית בשנקר - באתר המחלקה:  http://www.shenkar.ac.il/he/pages/%20design-visual-communication-curriculum


שנקר - שנה ב' - קורסי איור
     
   
●   איור ככלי תקשורת  
מרצה: איציק רנרט
   
●   איור - צורה ומתודולוגיה  
מרצה: מירה פרידמן
   
●   איור וטקסט
מרצה: ירמי פינקוס
     
●   מבוא לקומיקס
מרצה: בתיה קולטון
גלריית עבודות קומיקס מהקורס מהשנה שעברה
   
●   קורסי טכניקה – טכניקות ידניות - כל המחלקה - משי, דפוס בלט ( לינול, עץ ), דיו וצבעי מים (בוחרים 2 מתוך 3) 
מרצים: אבישי פלטק, מירה פרידמן, דנה שמיר 
    
●   רישום / פרספקטיבה 
מרצה: ואדים קופטייבסקי 
  
●   רישום / גוף האדם
מרצה: דוד פולונסקי 
    
●   אנימציה ככלי תקשורת – כל המחלקה 
מרצה: גיא חרל"פ
   
●   אנימצית מחשב  (דו מימד) - חובה
מרצה: איתמר דאובה 
     
●   טיפוגרפיה - בשני הסמסטרים, כמו כל המחלקה   
     

שנקר - שנה ג' - קורסי איור
     
   
●   איור אדיטוריאלי   
מרצה: רקפת כנען 
מתכונת מחודשת עם התנסות באיור תכנים ממגזינים אינטרנטיים
   
●   איור דוקומנטרי   
מרצה: אסף בן ארוש
   
●   קומיקס (מתקדמים) 
מרצה: אסף חנוכה
    
●   איור על ציר זמן (אינטראקטיב) 
מרצה: אולג מילשטיין 
   
●   איור – שפה אישית
מרצה: איציק רנרט
    
●   אנימצית דמות  
מרצה: גיא חרל"פ  
    
●   שפה קולונועית באנימציה
מרצה: חנן קמינסקי
     
●   צייר לי סימן (עיצוב לוגו)
מרצה: דני מירב
    
●   קורס לווין (מחלקתי)
   
     
שנקר - שנה ד' - קורסי איור
     
   
●   דמות מותג 
מרצה: איתמר דאובה 
גלריית דמויות מותג לקרמבו שיצרו סטודנטים לאיור בשנקר
     
●   אנימציה / סדרות 
מרצה: איתמר דאובה  
   
●   טכניקות דיגיטליות באיור 
מרצה: אסף בן ארוש 
   
●   מ ע ב ד ה  (מחלקתי)

  
   
   


התוכנית מעודכנת לשנת הלימודים הבאה אך רלבנטית גם לשנה זו
   
בסעיף זה:
- שנה א' - חובה 
- שנה ב' - בחירה 
- שנה ג' - בחירה 
- שנה ד' - בחירה
- הסבר על לימודי איור במנשר לאמנות / עמית טריינין    (קישור ישיר)
     
     
מנשר - שנה א' - חובה
    
  ●  טכניקות וחומרים
שנתי, חובה – 6 נ"ק זכות. שנה א'
מרצה: מיכל דיבואה
     
היכרות עם מגוון רחב של טכניקות: עפרונות, צבעי פנדה, קרוס איצינג, צבעי מים,  קולאז' בטקסטורות , סקרצ בורד , פנדה , אקריליק שחור לבן וצבע, גואש, ציפורן ודיו, קולאז', אסמבלאז , בדגש על שילוב בין עבודה בהתבוננות ורפרנסים ,מסר ודימוי  כמו כן נלמד על הצבע ושימושיו לצורכי עיצוב: תורת הצבע, גלגל הצבעים, קומפוזיציה צבע, משקלים ועוד.
- סמסטר א' מוקדש לטכניקות בשחור לבן וסמסטר ב' לצבע
    
    
●  יסודות רישום
שנתי, חובה - 6 נ"ק זכות. שנה א'
מרצים: גליה פסטרנק, עוזי קצב

הקורס שם דגש על שילוב  בין  רישום ריאלסטי לרעיוני תוך כדי התבוננות על מודל חי ודומם. הקורס מקנה הרגלי עבודה ברישום, כלים וטכניקות, הקו כיוצר תחושה, תנועה ותרגומה לקו, הקו כמתרגם של מילים ושל כותרות וכמתאר עולם, כתם וטונאליות, יחסי גודל, אפיון פורטרט, פורטרט עצמי, טבע דומם, קומפוזיציה, התבוננות, חלוקת המשטח, חללי פנים, רישום מזיכרון, נוף עירוני, טבע, סקיצה, רישום מלא, ציור בעיפרון, נפח והשטחה, הקצרה, פעולה, רישום בעפרונות ובפחם.
  
     
מנשר - שנה ב' - בחירה
    
     
●  עקרונות איור  
שנתי , בחירה -  6 נ"ק זכות. שנה ב' 
מרצים: גלעד סליקטר, דנה שמיר 
   
הקורס מתמקד בתרגילים מגוונים כמו: דמות , יצירת סדרה וגיבוש שפה איורית  בעזרת תרגילים   שונים כגון: איור המעניק פרשנות לטקסט ( ספרים, עיתונים, בלוגים) איור לסדרה (גלויות, כרזות. הקורס משלב בין פורמטים ידניים  ודיגיטליים.
     
    
●  יסודות בעיצוב דמות וסביבה לאנימציה
שנתי, בחירה - 6 נ"ק זכות. שנה ב'
מרצה:  יונתן פופר
   
קורס ארט העוסק בפיתוח דמויות לאנימציה ובעיצובן. הקורס יקנה מיומנויות לפיתוח דמות ולמחקרה, כמו כן נלמד תהליכי עבודה מול תסריט והכנת הדמות לאנימציה. בסמסטר ב הדגש הוא על פיתוח  עיצוב ואיור סביבה.
   
  
●  יסודות אנימציה 
שנתי, בחירה - 6 נ"ק זכות. שנה ב'
מרצה: אדווה מרקוביץ
  
יסודות בימוי אנימציה, תנועה, מקצב, חשיבה סיפורית, בחינת מרחב היצירה, כלים וטכניקות קלאסיות באנימציה. הקורס עוסק ביסודות החשיבה ויסודות ההתנסות התנסות המעשית בשלבי היצירה.     
  
  
מנשר - שנה ג' - בחירה
   
    
●  עקרונות בהדפס
שנתי, בחירה - 6 נ"ק זכות. שנה ג'
מרצה: דנה שמיר
   
הקורס מחולק לארבעה חלקים: קסילוגראפיה, חיתוכי לינוליאום, חיתוך עץ,  מונוטייפ וחותמות, קולוגראפיה. יינתן דגש על פיתוח סגנון אישי ויצירה של מספר קטן של פרויקטים גדולים.
   
    
  איור ספרי ילדים
שנתי, בחירה - 6 נ"ק זכות. שנה ג'
מרצה: יאנה בוקלר
    
קורס המקנה את היכולת לפיתוח סגנון איור ולעבודה עם טקסט המותאם לספרי ילדים בגילאים שונים, מספרי תמונה (picture book) בסמסטר א' ובסמסטר ב' איור של ספר ילדים באורך מלא. הקורס משלב סדנא מעשית בכיתה עם פרויקטים מול לקוח.
       
   
●  איור ועיצוב 
סמסטריאלי, בחירה - 3 נ"ק זכות
קורס משותף לשנים ג'-ד'
מרצה: עמית טריינין
     
קורס מתבסס על פיתוח שפה איורית  תוך כדי עבודה על שני פרויקטים בלבד. פרויקט בחירה ופרויקט נתון. בתחילת הקורס יעבדו הסטודנטים על פרויקט מול לקוח ובסיומו כל סטודנט יבחר פרויקט מתוך רשימה נתונה  כגון איור לאריזות, כרזות וסמלים ועוד.
    
   
●  איור לקומיקס
סמסטריאלי, בחירה - 3 נ"ק זכות
קורס משותף לשנים ג'-ד'
מרצה: גלעד סליקטר
    
בקורס יינתנו הכלים הבסיסים ליצירת נראטיב ולבניית סיפור קומיקס לקהלי יעד שונים.
    
   
●  איור דיגיטלי
סמסטריאלי, בחירה - 3 נ"ק זכות. שנה ג'
מרצה: אסף בן ארוש
     
קורס המקנה ידע מעמיק באיור מתקדם בפוטושופ ומשלב בין העולם הידני והדיגיטלי.   
     
    
מנשר - שנה ד' - בחירה
    
    
●  סמינר איור - שנתי
בחירה - 6 נ"ק זכות. שנה ד'
מרצים: דנה שמיר, עמית טריינין
    
בסמינר איור יעבוד כל סטודנט על פרויקט הגמר שלו בתחום. הקורס מועבר כסדנא פעילה בשיעור ובהנחיה אישית לכל סטודנט.
   
    
●  איור ועיצוב 
סמסטריאלי, בחירה - 3 נ"ק זכות
קורס משותף לשנים ג'-ד'
מרצה: עמית טריינין
    
קורס מתבסס על פיתוח שפה איורית  תוך כדי עבודה על שני פרויקטים בלבד. פרויקט בחירה ופרויקט נתון. בתחילת הקורס יעבדו הסטודנטים על פרויקט מול לקוח ובסיומו כל סטודנט יבחר פרויקט מתוך רשימה נתונה  כגון איור לאריזות, כרזות וסמלים ועוד.
    
   
●  איור לקומיקס
סמסטריאלי, בחירה - 3 נ"ק זכות
קורס משותף לשנים ג'-ד'
מרצה: גלעד סליקטר
   
בקורס יינתנו הכלים הבסיסים ליצירת נראטיב ולבניית סיפור קומיקס לקהלי יעד שונים. 
    
        
הסבר על מבנה לימודי איור במנשר        
    

הסבר מאת המאייר עמית טריינין - ראש המחלקה לתקשורת חזותית במנשר: בשנה א' כל הסטודנטים במחלקה לתקשורת חזותית לומדים את מקצועות החובה של המחלקה, וביניהם גם את הקורסים הספציפיים  באיור.
   
משנה ב' סטודנטים שרוצים להתמקד באיור לומדים קורסים באיור ובאנימציה, כחלק מתוכנית הלימודים של המחלקה לתקש"ח. במקביל עליהם ללמוד גם קורסי חובה נוספים של תקשורת חזותית.
    
בשנה ג' מי שמעוניין להתמחות באיור בוחר לפחות 3 קורסים מהתחום בסמסטר, במקביל לקורסים אחרים מתחומי התקשורת החזותית.
   
שנה ד' - בעיקר מתמקדים בפרויקט גמר. בסמסטר א' לומדים קורסי תוכן נוספים באיור. רוב הקורסים הנ"ל משותפים לשנים ג'-ד'

     
   
הפירוט של לימודי איור בוויצו חיפה שונה מהצורה בה הוצג המידע על בתי הספר האחרים - תחילה הסבר ראש המחלקה על הכיוון העדכני של לימודי האיור, בהמשך דוגמאות נבחרות לקורסים (לא תוכנית הלימודים המלאה) ואחריהן בריפים איוריים לדוגמא וסילבוסים מלאים של סדנאות האיור הארבע-שנתיות:
    
     
בסעיף זה: 
- הכיוון העדכני של לימודי איור בוויצו - חיבור בין איור ואנימציה
- שנה ג' - קורסי איור ואנימציה
- שנה ד' - קורסי איור ואנימציה
- שנה ב' - דוגמאות לבריפים של תרגילים איוריים 
- שנים א'-ד' - סילבוסים מלאים של סדנאות איור
    
   
הכיוון העדכני של לימודי איור בוויצו - חיבור בין איור ואנימציה
     
   
הסבר מאת ירון שין - ראש המחלקה לתקשורת חזותית בוויצו חיפה:  בשונה מבעבר, החל מהשנה אוחדו התחומים המקצועיים של איור ושל אנימציה, ושולבו לכדי מסלול אחד. יתרה מזאת שובצו במסלול תכנים של אינטראקטיב והבנת מדיום המסך. 
זוהי גישה יחסית חדשה הדוגלת בחיבור ללא-תיווך בין יצרני התוכן (המאיירים והאנימטורים) לפלטפורמות השונות ודרישותיהן. בעיני, מאייר חייב היום להכיר את המדיומים הללו ולשלוט בהם שליטה מקצועית מלאה, לצד פיתוח מיומנויות שליטה מלאות בציר הזמן ואנימציה.
   
במסלול האיור והאנימציה יעסוק הסטודנט בהיבטים השונים של האיור, הן כמוצר עצמאי והן ככלי להמחשה חזותית של טקסטים ורעיונות - זאת, תוך שיפור היכולות הטכניות, היכרות עם טכניקות חדשות ומתן דגש על חשיבה מקורית, במטרה לפתח סגנון ושפה אישיים. כמו כן, יעסוק הסטודנט בהיבטים השונים של עולם האנימציה הקלאסית והממוחשבת, תוך הבנת האספקטים הקולנועיים עליהם מושתתת האנימציה. 
    
תכנית הלימודים כוללת: לימודי איור, עיצוב דמויות וסביבה, לימודי רישום וציור מוגברים, תסריט, עריכה, סדנת משחק וקול. מהלך הלימודים במסלול זה ילווה בתכנים טכנולוגים מתקדמים מעולם האינטראקטיב בכדי לחבר את המדיות האיוריות והאנימטיביות עם צרכי השוק החדשים והפלטפורמות המודרניות. כמו כן, המסלול משלב העמקה והתמחות בכל תחומי העיצוב הגרפי ה״קלאסי״ והמדיות המודפסות.
     
המנחים במחלקה לאיור ואנימציה: אבנר כץ, מירה פרידמן, גיל-לי אלון קוריאל, דנה שמיר, עפרה עמית, מיכל דיבואה, שחר קובר, נדב ארבל, ברק דרורי, אוהד אלימלך. - בדומה לשאר המסלולים במחלקה, לימודי האיור כפופים ישירות לראש המחלקה (אין ראשי מסלולים).
     
   
ויצו חיפה - קורסי איור ואנימציה בשנה ג'
     
      
רשימה חלקית: 
     
●  פריפרודקשן לאנימציה‎‎      קורס חדש 2013 ‏ 
   
קורס שאותו מעבירים שני מרצים, נדב ארבל (אנימטור) ושחר קובר (מאייר), המפגישים את התוכן של איור ואנימציה בקורס משותף.  

בקורס זה נלמד יסודות של פריפרודקשן (Pre-production) לאנימציה המשולבת באיור. בסמסטר א׳ נלמד את הבסיס - החל מעיצוב דמויות ובנייה נכונה של דמות לאנימציה, דרך עיצוב רקעים, צבע, קומפוזיציות וזוויות צילום, ועד לסטוריבורד ואנימטיק. בסמסטר ב׳ אנו מיישמים את כל החומר שנלמד בסמסטר א׳ ועובדים על מיני פרוייקט גמר באנימציה, שמכין את הסטודנט לקראת העבודה על פרוייקט הגמר בשנה ד׳. בסמסטר הזה אנחנו עובדים בצמוד לקורס מקביל שמעביר האנימטור ברק דרורי העוסק בבימוי ובניית סיפור, ואילו בקורס הנוכחי הדגשים הם על הכנת הבסיס החזותי. בסוף סמסטר ב׳ עובדים הסטודנטים גם על אריזה גרפית לסרט שלהם.
       
   
●  ספר מאויר / איור ספר משותף      | קורס חדש ‏ 
מרצה: גיל-לי אלון קוריאל 
בריף תרגיל מהקורס 
       
קורס חדש המפגיש בין מאיירים שונים ומכוון אותם ליצירה משותפת: 
    
כל סטודנט קיבל עליו לאייר כפולה מתוך סיפור משותף, כאשר איורי כל כפולה נעשו בהשפעת ספר מאייר 
שמצא חן בעיני הסטודנט - בהיבט האיורי, העיצובי והטכני.
מטבע הדברים, הקומפוזיציות והדמויות אוירו בכפוף לטקסט הנתון ובהתאם לפרשנות הסטודנט.
לעיתים ניתן לראות קשר ישיר לספר ולמאייר אותו בחר הסטודנט כהשראה, ולעיתים הקשר רחוק. דרך הפרויקט הזה נחשפו הסטודנטים למגוון סגנונות, פרשנויות, טכניקות ותפישות מרחב.  

העבודה הקבוצתית על ספר משותף, מוכיחה עד כמה טביעת היד של המאייר יכולה להשפיע על הסיפור, ואיזה ערך מוסף מקבל אותו סיפור כאשר מאייר שונה יוצר דיאלוג עימו. 
    
     
●  עיצוב כרזה, איור בתלת מימד 
מרצה: גיל-לי אלון קוריאל 
בריף תרגילים מהקורס
    
השנה אנו מנסים לעבוד יותר עם גופים חיצוניים בכל תחומי הלימודים, והדבר נכון גם באיור, ומתבטא בשיתוף פעולה עם פסטיבל חיפה לתיאטרון לילדים:
    
עיצוב כרזה לפסטיבל הצגות ילדים:
במסגרת "פסטיבל חיפה להצגות ילדים", נוצר שיתוף פעולה בין המחלקה לתקשורת חזותית במרכז האקדמי ויצו חיפה לבין יוצרי הפסטיבל. 
סטודנטים משנה ג' מוזמנים על ידי מארגני הפסטיבל לעצב כרזות לששת הצגות התחרות. 

בפרויקט זה ניתנת לסטודנטים האפשרות לחוות את הכרזה לתיאטרון כיצירה אמנותית, המקשרת בין אמנות התיאטרון לאמנות העיצוב והאיור, כפי שהיה מקומה בעבר. 
      
בריף נוסף בקורס: 
איור בתלת מימד / עיסת נייר
הנושא שנעסוק בו הוא "הגיבור שלי". כל סטודנט יבחר דמות שהיא סוג של גיבור, מקרב בני משפחתו המורחבת. הגבורה של הדמות לא צריכה להיות הרואית, מספיק שבעיני הסטודנט היא גיבורה, אולי לאור העבר שלה, אולי בשל דברים שהיא מתמודדת איתם, אולי דמות עם חוש הומור מיוחד, או בגלל שיש לה מסירות אין קץ וכו'. 
זו הזמנה לתת פרשנות לדמות בצורה אישית ומקורית.
- יש להתייחס לתלבושת ולאביזרים.
- במידה ויש צורך, ניתן להשתמש באביזר מינימליסטי של תפאורה, כמו כסא, שולחן, ספסל, מיטה.
- להגשה יש להציג את הדמות בתלת-מימד, ובדו-מימד ככריכה לספר אוטוביוגרפי אודותיה. יש לעצב את הכריכה הקדמית האחורית והשדרה. 
   
הכריכה היא הכנה נהדרת לפרוייקט הבא: עיצוב כרזה לתיאטרון.    
  
   
ויצו חיפה - קורסי איור ואנימציה בשנה ד'
     
   
רשימה חלקית: 
     
 ●  סדנא: "הצד השני של הטקסט"
מרצה: אבנר כץ
בריף הקורס
    
המנחה הוותיק, המאייר והאמן אבנר כץ מעביר קורס קלאסי לשנה ד׳:
קורס זה תמיד היה מאד פתוח וחופשי, אולם בשנתיים האחרונות - הרבה בזכות השליטה שהולכת ונעשית יותר ויותר עמוקה במדיות חדשות - מתאפשר מפגש בין איור, עיצוב, וידיאו, תלת-מימד, מידול, אינטראקטיב ולעיתים אף נושק לאמנות.
שם הסדנא: "הצד השני של הטקסט"
נושא הפרוייקט:
על הסטודנט לבחור טקסט משמעותי עבורו מכל תחום (שיר, ספר, מאמר, שלט ברחוב וכו')
ולעבוד בעקבותיו בכל טכניקה שבתחום האמנות הפלסטית, ציור בכל טכניקה (שמן, אקריליק, אקוורל ועוד), פיסול, הדפס, מיצב, מיצג, וידאו-ארט, אנימציה, אינטראקטיב, 3D ובכל ז'אנר שהוא.
מטרת הפרוייקט:
להביא את הסטודנט/ית לידי התנסות בטכניקות ובצורות ביטוי שונות ובלתי מוכרות, כאשר תהליך העבודה חשוב, אולי אף יותר מן התוצאה הסופית.    
   
   
ויצו חיפה - שנה ב' - דוגמאות לבריפים של תרגילים איוריים
   
  
●  בריף: אריזות מתנה מאוירות
       
עליך לאייר שלושה מארזי מתנה לאחת מהחנויות הבאות:
- הלבשה תחתונה
- חנות ל"גנן העירוני"
- חנות חיות

אחרי שבחרת את החנות, עליך לכוון את האריזות לחלוקה מגדרית הגיונית, כמו למשל: הלבשה תחתונה - ספורטיבי/רומנטי/ביזאר, ל"גנן העירוני" - לילדים/לסבתות/לצעירים, לחיות - יונקים/ציפורים/מכרסמים. 
שימו לב: החלוקה יכולה להיות קשורה בתוכן או בקהל היעד.
     
- על האריזה לא יופיע לוגו, אבל אפשר ורצוי לשלב טיפוגרפיה ידנית כחלק אורגני מהאיור כולו.  
- מיותר לציין, אבל בכל זאת אציין – שהשלוש צריכות לתפקד כסדרה, כלומר שיהיה מורגש שיצאו מאותו בית היוצר.
- הפריסה הינה נתון קיים, אבל מותר לשנות את הגדלים שלה לפי הצורך.
- טכניקה – הכל פתוח. 
    
   
●  בריף: איור סדרת משחק "רביעיות"
  
עליך לאייר סדרה של משחק "רביעיות". 
רביעיות הינו משחק קלפים, שאתם ודאי זוכרים מהילדות (הלא רחוקה שלכם). המנצח במשחק הוא מי שצבר הכי הרבה סדרות, כל שחקן מקבל ארבעה  קלפים, ועל-מנת לצבור רביעיות הוא שואל: "יש לך מסדרת הסחלבים?". אם ענו לו "לא", הוא לוקח קלף מהקופה, אם אמרו לו "כן", הוא ימשיך וישאל: 
"יש לך דבורנית מצויה"? וכן הלאה.
    
כל אחד יבחר לעצמו נושא שמעניין אותו לעסוק בו (למשל: מכוניות עתיקות, דיקטטורים, מוסיקאים ישראלים, פירות, אסונות, חגי ישראל, קדושים נוצרים, חלל, נעליים, מחלות נפש ועוד).
     
- נפח התרגיל הוא ארבע סדרות (כולל טיפו) + גב אחיד לכל הקלפים. בהגשה יוגשו שישה-עשר הקלפים על הקיר וגם סדרה שאפשר להחזיק. בנוסף שלושה מהקלפים יוגדלו לגודל A4.
    
- הטכניקה חופשית.
     
- גודל הקלפים: 11 ס"מ גובה, 7 ס"מ רוחב.


ויצו חיפה - שנים א'-ד' - סילבוסים מלאים של סדנאות איור
    
   
●  שנה א' 
קורס: איור א' - סדנא
שם המרצה: גיל-לי אלון קוריאל
היקף הקורס: 6 ש"ש
דרישות קדם:  -
חובות הקורס: השתתפות פעילה בשיעורים, הגשת עבודות.

ת כ נ י   ה ק ו ר ס:
מטרות הקורס: הקניית  מושגי יסוד ומיומנויות בסיסיות באיור.

פרוט התכנים:
פגישה 1: הרצאת מבוא
סוגי איור.
סגנונות באיור.
הצגת חומרים וכלי עבודה.

פגישות 5-2: טכניקות
התנסות בטכניקות שונות בשחור לבן וצבע, תוך התמקדות באובייקט קבוע.
בחינת המשמעויות של טכניקות שונות באיור.

פגישות 10-6: איפיון דמות
התנסות בהקצנת תווי פנים, עד לכדי קריקטורה.
הכרת היכולת לשנות במעט קוים הבעות פנים ומצבי רוח.
מטאמורפוזה.
שימוש בחיות ככלי עזר לחידוד תווי פנים ואופי של דמות אנושית.
ניתוח דמות מאויירת מתוך ספר מאוייר.
פגישות 12-11: פרספקטיבה
יסודות הפרספקטיבה.
איזומטריה.
פרספקטיבה חד-מוקדית.
פרספקטיבה דו-מוקדית.
הפרספקטיבה כאמצעי לבניית מסגרת לאיור.
חידוד והקצנת מצבים.

פגישות 15-13: טקסט ואיור
פיתוח יכולת חיבור בין תכנים איוריים לתכנים ספרותיים.

שיטות הוראה: עבודה מעשית, ביקורת עבודות ודיון.

ב י ב ל י ו ג ר פ י ה:
- Hamish Hamilton. Gerald scarfe – scarfe land. England: (1990).
- Herge – The Making of Tintin: Great britane methuen. (1995).
- Modern European children book illustraeurs.  Zwizerland Bohems  artist. (1998).
- Steadman R. The Grapes of Ralph: London Ebury Press, 1992.
- הופמקלר, א.  הגלריה של הופמקלר: תל-אביב,  מודן. (1987).
    
●  שנה ב' 
קורס: איור ב' - סדנא
שם המרצה: מיכל דבואה
היקף הקורס: 5 ש"ש
דרישות קדם:  -
חובות הקורס: השתתפות פעילה בשיעורים, הגשת עבודות ביניים, הגשת עבודה מסכמת ועבודה סמינריונית.

ת כ נ י   ה ק ו ר ס:
מטרות הקורס: העמקת הידע בטכניקות האיור השונות תוך פיתוח הסגנון האישי והקניית כלים לחשיבה איורית.

פרוט התכנים:
פגישה 1: מבוא
היכרות עם עבודות של מאיירים / אמנים. 
המחשה ויזואלית (ספרים, סרטי וידאו).

פגישות  7-2: טכניקות
בצבע + ש/ל.
גואש.
פוטומונטאז'.
מונופרינט.
טכניקות גירוד.
חיתוכי נייר.
פגישות  12-8: איור וטקסט
פיתוח יכולת החשיבה האיורית.
בחינת טקסטים קצרים.
חיבור בין האיור לטקסטים קצרים.

פגישות  16-13: אלמנט איורי בתלת מימד
(עיסת נייר / קרטונאז').
בחינת המאפיינים של האלמנט האיורי.
התמודדות בבניית האלמנט.
פגישות 21-17: איפיון דמות
התפתחות הדמות.
אופי הדמות.
בחינת הדמות במצבים שונים.

פגישות 23-21: הסביבה כמרכיב עיצובי באלמנטים איוריים
הסביבה כאמצעי לתיאור מקום מחיה
הסביבה כאמצעי לתאור תקופת חיים.

פגישות 30-24: פרוייקט מסכם
תכנים איוריים
תכנים ספרותיים
חיבור בין תכנים איוריים ותכנים ספרותיים.
פיתוח קו חשיבה אישי וסגנון ביטוי אישי.

שיטות הוראה: עבודה מעשית, עבודה עיונית, ביקורת עבודות וציון כיתתי.

ב יב ל י ו ג ר פ י ה
- גניה ברגר, עבודות לתיאטרון . הוצאת שפיר.
- חנוך פיבן. עם עובד.
- (1996). One Two Three – Color Graphics Vol. II. Germany: Nippan.
- Murphy, P. (1997). Electronic Workshop Graphics. United Kingdom:  Rotovision.
- Steadman, R. (1992). The Grapes of Ralph. London: Ebury Press.
- Picasso’s World of Children.  Doubleday Windfall.
- Das Buch des Alfred Kantor . Judicher Verlag bei athenaum.
- Hookney pants the stages . Thames and Hudson.
- The Grapes of Ralph. Ebury Press.
- The Art of illustration . Skira Rizzoli. 
    
   
●  שנה ג' 
קורס: איור ג' - סדנא
שם המרצה: דנה שמיר
היקף הקורס: 5 ש"ש
קבוצת הלימוד: שנה ג', חובה במסלול התמחות איור + בחירה
חובות הקורס: הכנת פרוייקטים תיאורטים ומעשיים; השתתפות פעילה בשיעורים; הגשת תרגילים שבועיים ועבודות סמינריוניות.

ת כ נ י   ה ק ו ר ס:
מטרות הקורס: התנסות בעבודת חקר לצד חשיבה יצירתית; עידוד סגנון אישי וגישה ייחודית באיור.

פרוט התכנים:
פגישות 4-1 : ניתוח עבודתם של מאיירים ידועים
התייחסות ל:  ביוגרפיה אישית
 סביבת העבודה
 דרכי העבודה.

פגישות 7-5:     איורים מהירים
ניתוח רעיון קצר ומהיר.
המחשה איורית לרעיון.

פגישות 15-8: ביטוי אישי באיור על פי נושא נתון  (לדוגמה: כתבה בעיתון)
חקר הנושא על כל היבטיו.
הכנת סקיצות ראשוניות:
מנקודות מבט שונות.
במגוון טכניקות.
בחינה ודיון על הסקיצות שהוכנו.
המחשה ויזואלית של הנושא בשפה אישית וחופשית תוך שימוש בסקיצות הנבחרות.

פגישות 23-16: איור לנושא מוכתב על ידי גורם חיצוני
חקר הנושא על כל היבטיו כהכנה לביטוי אישי-חופשי.
זיהוי ואיפיון קהל המטרה.
ניתוח המרכיבים הטקסטואליים.
בחינת האפשרויות לביטוי ויזואלי.
תרגום מרכיבי הטקסט לשפה איורית.
בדיקת סגנונות שונים ומגוון טכניקות כאמצעי לביטוי אישי ובהתאמה לנושא.

פגישות 30-24: עבודה מסכמת: שזירת איורים בתכנים ספרותיים
הרצאת אורח על החומר הספרותי.
ניתוח הנושא הספרותי על היבטיו השונים.
זיהוי והבנת התכנים הספרותיים.
שימוש בתכנים הספרותיים כנקודת מוצא לאיורים.
יחסי הגומלין בין האיור לטקסט.
עימוד הטקסטים.
שילוב האיורים במערך הכולל.
הצגת העבודה.
ניתוח ודיון כיתתיים.

שיטות ההוראה: עבודה מעשית, בקורת עבודות, דיון.

ב י ב ל י ו ג ר פ י ה
- (1996). One Two Three – Color Graphics Vol. II. Germany: Nippan.
- Murphy, P. (1997). Electronic Workshop Graphics. United Kingdom: Rotovision.
- Steadman, R. (1992). The Grapes of Ralph. London. Ebury Press.
- (1996). Heflin, Mark. “American Illustration 15”, New York, NY, 1996. AMILUS, inc.
- (1998). Stedman, Ralph, “Gonzo the Art”, London, Great Britain, Phoenix illustrated – The Orion Publishing Group Ltd.
- (1994) Stine, Richard, “The world of Richard Stine” New York, NY, Stewart, Tabon & Chang, inc.
- (1998). Fontana, David, “Le Journal de vos Reves – Une chronique de vos reves”, Paris, 1998 Selection du Readers Digest, SA.
- (1997). “Le Cheval San Tete – Revue internationale du creation”, April 97, No. 3, Wissous – France, Amok-Edition.
    
    
●  שנה ד' 
קורס: איור ד' - סדנא
שם המרצה: אבנר כץ
היקף הקורס: 5 ש"ש
קבוצת לימוד: שנה ד' - בחירה
חובות הקורס: השתתפות פעילה בשעורים; הגשת תיק עבודות ופרוייקט גמר.
    
ת כ נ י   ה ק ו ר ס
מטרות הקורס:  פיתוח ושכלול מיומנויות; גיבוש שפה אינדיבידואלית וסגנון אישי באיור

פירוט התכנים:
פגישות 1 – 4: איור לנושאים מופשטים
זמן.
תחושות.
מרחב  וחלל.
ערכים.

פגישות 5 – 10: איור פוליטי וחברתי
אדיטוריאלי:
עיתונות יומית.
שבועונים.
מגזינים.
כרזות:
חברה ופוליטיקה.
תרבות ישראלית (תיאטרון, קולנוע, אוכל, אופנה וכד').
שיווק עצמי.

פגישות 11 – 16: איור לתקשורת שיווקית
שיווק.
יחסי ציבור.
פרסום.
קידום מכירות.
עיצוב תדמית.
פגישות 17 – 21: איור תלת-מימדי
אריזות.
משחקים.
מיצבים.
חלל תצוגה.

פגישות 22 – 30: פרוייקט גמר (לדוגמה: ספר)
בחירת נושא.
תחקיר / איסוף חומרים.
קביעת קונספט רעיוני ועיצובי.
הגשת ביניים.
הגשה סופית.
הצגת הפרוייקט.
ניתוח ודיון.

שיטות ההוראה: עבודה מעשית, בקורת עבודות, דיון.
  
ב י ב ל י ו ג ר פ י ה:
  
1. (1996). One Two Three – Color Graphics Vol. II. Germany: Nippan.
2. Murphy, P. (1997). Electronic Workshop Graphics. United Kingdom: Rotovision.
3. Steadman, R. (1992). The Grapes of Ralph. London: Ebury Press.
   
     


   
מידע באתרי בתי הספר. פורמט והיקף לימודי האיור משתנים ממכללה למכללה:
      
 תילתן, חיפה:  http://www.tiltan.co.il/%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%20%D7%90%D7%99%D7%95%D7%A8.html
     
 גורן, עמק יזרעאל:  http://www.goren.yvc.ac.il/#!untitled/c10x1
      
 מכון אבני, תלאביב:   http://www.avni.org.il/%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%97%D7%96%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%AA_%D7%9E%D7%A1%D7%9C%D7%95%D7%9C_%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2_%D7%A9%D7%A0%D7%AA%D7%99 
תיאור הקורסים במחלקה לתקש"ח: 
http://www.avni.org.il/%D7%AA%D7%A7%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%97%D7%96%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%AA_%D7%AA%D7%99%D7%90%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%99%D7%9D
     
 מוסררה, ירושלים: 
http://www.musrara.co.il/visual-communication

 HIT - המכון הטכנולוגי, חולון: 
http://www.hit.ac.il/design/visual-communications/curriculum
      
 לוח "למאייר" בפינטרסט - קורסים וסדנאות איור מסוגים והיקפים שונים:
http://www.pinterest.com/eyoor/for-the-illustrator
     

>> חזרה לתחילת הפוסט   |  עבור אל:  בצלאל  |  שנקר  |  מנשר לאמנות  |  ויצו חיפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה