יום שבת, 14 בינואר 2012

מאיירים מאירים

הילה נועם

 
יוזמה שהחלה המאיירת אביטל מנור לפני שנה וחצי סוף סוף רואה אור - ואור זו אולי מילת המפתח כאן: 32 מאיירים עכשויים (אהבתי את ההגדרה) מציגים בתערוכה Comfort Zone בגלריה בנימין בת"א (עד 31 בינואר) איורים בפורמט של קופסאות אור ריבועיות גדולות. משהו שבהחלט צריך לראות מקרוב, ולהתרשם כנדרש משימוש מעניין וחכם בתאורה אחורית במסגרת האיורים (למשל תאורה סלקטיבית או עוצמות אור שונות). לשמחתי אמש צלחתי את הכפור ונוכחתי בעצמי.

מעניין במיוחד לראות טכניקה לא-דיגיטלית, כמו גואש, אקריליק או עיפרון, בפורמט הזה, וההפקה כולה איכותית ומושקעת. נושא התערוכה הוא פרשנות למושג "אזור נוחות", וליתר דיוק יציאה מהאזור הזה, וכניסה אליו, ומה שנמצא ומתרחש בתוכו ומחוצה לו - כפי שרואים זאת מאיירים צעירים שגדלו בארץ בתקופה מסוימת, כאשר גם הצורך של המאייר להתמודד עם הפורמט הקופסתי ועם אלמנט האור קצת מוציא אותו עצמו מאזור נוחות מסוים של איור דו-ממדי סטנדרטי.
 
מצ"ב העבודה המעולה של הילה נועם שנעשתה לאחר מבצע 'עמוד ענן' ב-2012 אך לדבריה "אינה מתייחסת למקום ספציפי או למלחמה מסוימת. זה מעין בית בובות, שגם כשהכל סביבו מתפרק, נוח יותר להאמין שזה קורה באיזו ארץ רחוקה ונידחת, למישהו אחר...אם נביט מהחלון נוכל לראות את השדים שניסינו להדחיק, אבל נוח יותר לחיות דרך סינון – דרך ייצוג של המציאות".
זו דוגמא להשפעות העידן הדיגיטלי וניכור שקיימים גם בכמה איורים נוספים, וגם מעט אספקטים חברתיים שאולי בולטים יותר בעבודות אחרות. 4 מאיירים התייחסו באיוריהם במידה כזו או אחרת לעבודת המאייר עצמה, ופה ושם יש מי שמתייחסים ישירות לסביבה הישראלית.עוד עבודות ומידע על התערוכה: https://www.facebook.com/pages/%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D/1025435167483610
כל האיורים אגב ניתנים לרכישה, למי שמעוניין להוסיף חלון מואר נוסף (ומעורר מחשבה) בסלון.

ואנקדוטה לסיום - שמעתי לפני כמה שבועות הרצאה על אמנות קנדית וסופר שם על היצירה The Avid Reader של האמן רודני גרהם מ-1949 כעבודת האמנות הראשונה שהשתמשה בתיבות אור. יתכן?
 
 
ומהכיוון הדיגיטלי - איור של ניר גולן שלגמרי משלים את הרעיון של חלון נוסף בסלון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה